westandaway.blogg.se

Grouse Mountain

Publicerad 2015-09-21 02:13:00 i Allmänt,

 
Grouse Mountain! Berget som är helt omöjligt att uttala. Ni ser det här i bakgrunden, bland molnen.
 
Berget ligger ungefär 45 minuter med buss utanför staden. På vägen dit så stannar bussen vid ett naturskyddsområde som heter Suspension Bridge, och där hoppade jag av. Det är en hängbro över en ravin mitt i skogen, de marknadsför sig själv som "Grand Canyon fast coolare, för här får ni faktiskt gå över ravinen också". Hängbron svajade lite, och det var roligt. Sen kunde man göra en "cliff walk" runt utsidan på berget. Det var tyvärr inte lika spännande som det låter, man bara gick på en trätrall längs bergväggen. 
Men bron var väldigt rolig, och när man kom över på andra sidan så fanns det väldigt mycket coola växter och träd (som väl i och för sig också är en växt, men ni förstår vad jag menar!) Det stod skyltar om att den här naturen var ett av de ställena på jorden som liknar klimatet från Juraperioden mest, med måmga ormbunkar, fuktigt i luften och väldigt stora träd. Jag gixk och föreställde mig att det när som helst kunde komma fram en dinosaurie bakom trädet.
 
Hängbron över ravinen, som ju tyvärr inte syns så bra. Det var i alla fall fullt med växter längs hela bergskanterna och sen en fors längst ner.
 
 Trädkramare.
 
Sen skulle jag i alla fall upp på berget. Det var tusen meter högt (och man började ju nästab på havsnivå) och själva vägen var 2,8 km lång, så den genomsnittliga lutningen var på 30%. Puh! Solen gassade och jag kämpade på, uppför, uppför, uppför. Två timmar tog det, men det kändes som det dubbla, minst! 
 
Trots solen så var det tyvärr molnigt högst uppe på toppen, så inte fick man njuta av någon vacker utsikt och svinkallt blev det. Men jag klarade det!!!
 
Trött tjej på toppen.
 
Blev den 32001:a att ta mig upp.
 
 
Utsikten blev bättre i gondolan på vägen ner. 
 

Kommentarer

Postat av: Mamma S

Publicerad 2015-10-04 10:05:26

Det ser helt fantastiskt ut!! Vilket äventyr! Såg du inte den minsta lilla dino?
Men... FICK du gå på den där bron för din mamma?

Svar: Hihi, ja det fick jag! :)
westandaway.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-04 11:54:27

Jag visste inte att det var så vackert där! Vilken häftig resa du gör. Jag vill oxå :)

Svar: Det är supervackert!!! Ännuuu finare än på bilderna ;)
westandaway.blogg.se

Postat av: G-mor

Publicerad 2015-10-04 16:53:37

OMG!!! Vad vackert! ,Och vad söt du ser ut som trött!:-) Läskig bro bara!

Svar: Hihi, jag fick gå på den för min biologiska mor! :)
westandaway.blogg.se

Postat av: Moster E

Publicerad 2015-10-05 18:45:11

Helt fantastiskt och otroligt spännande resa du gör. Roligt att vi får följa med

Svar: Tack moster E, vem av dem du nu é!
westandaway.blogg.se

Postat av: MammaS

Publicerad 2015-10-10 19:16:09

Mormor säger att det är nyttigt att krama träd. De utsöndrar något ämne som gör en lugn och lycklig. Massor med kramar från henne också!! ❤️❤️

Svar: Ja, så är det nog. Du kanske också kan krama något träd...? ;)
westandaway.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela