westandaway.blogg.se

Strolling weekend

Publicerad 2015-09-20 19:26:00 i Allmänt,

Oj vad jag har promenerat! Nu kan jag nästan varenda gata i Vancouver. Eller tja, i down town i alla fall. Eller tja, hälften kanske. Eller tja...
I alla fall har jag med kartboken och Paula som guider tagit mig runt till de stora byggnader och platser det hävdas att turister ska se; Science Museeum, det stora biblioteket, the Sea Walk, byggnaden som var tv-center under OS2010, hamnen och Roger's Arena där Vancouver Canucks spelar (ett NHL-lag mamma, människor med skridskor på fötterna som försöker göra mål med hockeypuck och klubba).
 
Jag, med berg i bakgrunden som snart ska bestigas.
 
Staden är mycket vacker, särskilt när solen är framme. I morgon ska det vara sol hela dagen, och då ska jag bestiga Grouse Mountain, "the Peak of Vancouver" och sen åka till Victoria, en stad på Vancouver Island. Den ön utanför Vancouver ska tydligen vara paradiset på jorden, enligt många och däribland Paula och hennes gäng. 
 
Ingången till Roger's Arena. Daniel Sedin till vänster.
 
 Även från Vancouver kan man åka till Hogwarts.
 
Fakta jag lärt mig om Vancouver:
- kranvattnet smakar väldigt mycket klor, ibland så mycket så man tror att man dricker vatten direkt från en simbassäng
- toaletterna har inget lock, utan är liksom bara sitsar. Dessutom är många av dem självspolande, läskigt. 
- de har inga riktiga dörrhandtag, utan bara såna där runda knoppar som aldrig kan bestämma sig åt vilket håll man ska vrida för att kunna öppna dem
- de kallar sina mynt loonie (1$) och toonie (2$)
- kanadensiska människor och andra turister här är mycket vänliga, så det finns ingenting min kära mor bör oroa sig för!
 

Kommentarer

Postat av: MammaS

Publicerad 2015-09-23 07:59:59

Låter underbart! Men jag trodde du skulle stanna i två månader? I den här takten lär det ju gå fortare!
Men det är ju bra! ;)
Önskar dig strålande soldagar! Kram, Mamma

Postat av: MammaS

Publicerad 2015-09-23 08:03:36

Roliga och fina bilder! 😃

Postat av: G-mor

Publicerad 2015-09-24 21:33:17

Jag tänker alltid på Kalle Anka när jag hör talas om sådana där runda handtag...Glöm inte att knäppa kort på Victoria så att jag också får en glimt av paradiset! Tusen kramar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela